Organisaties
Communicatietraining
leidinggevenden
Direct bruikbare gespreksvaardigheden voor leidinggevenden in de tv-branche
Met deze training leren leidinggevenden gespreksvaardigheden voor duidelijke en empathische communicatie. Dit heeft als resultaat een betere samenwerking, een fijne werksfeer en bouwt aan vertrouwen.
Leidinggevenden zitten dagelijks in gesprekken met hun collega’s, maar ondanks de goede intenties blijven er nog wel eens misverstanden ontstaan. Het blijft soms lastig duidelijk te maken wat er wordt verwacht, en vaak komt er niet echt iets terug van het team. Dit kan de samenwerking lastig maken en er kan frustratie ontstaan. Bij de leidinggevenden, maar ook bij de teamleden. Het team voelt zich niet gehoord, en dat heeft ook effect op de werksfeer. Als HR-manager zie je dat dit invloed heeft op het team en dat het effect heeft op de motivatie van medewerkers.
Zonder een communicatietraining krijgen leidinggevenden geen inzicht in hoe zij zelf de samenwerking en werksfeer kunnen verbteren. Het kan dan gebeuren dat dat de misverstanden en frustraties blijven voorkomen. Dit kan leiden tot gespannen werkrelaties. Als communicatie niet goed gaat, wordt het voor leidinggevenden steeds lastiger om de teams effectief aan te sturen. Dit heeft ook invloed op de organisatie.
Handvatten voor leidinggevenden en kennis om zichzelf te managen, stress te beheersen en hun werk-privébalans te verbeteren
Praktische training
In het trainingstraject van Bloom & Blend zit standaard ook een communicatietraining. De training richt zich op assertiviteit en het verbeteren van interactiepatronen, zodat leidinggevenden leren om op een respectvolle en empathische manier vanuit een evenwichtige positie te communiceren (ik = oké, jij = oké) te communiceren.
In de training wordt gebruik gemaakt van modellen zoals ‘Maak de Cirkel Rond’ ik-ik-jij-wij en er wordt gewerkt aan het aangeven van behoeftes en het stellen van vragen, in plaats van klagen of kritiek geven niet klagen maar dragen?.
We gebruiken ook de Cirkel van Invloed van Steven Covey, om te leren beoordelen wat binnen jouw controle ligt en wat niet om zo realistisch en haalbaar te blijven.
We oefenen de ogenschijnlijk simpele maar super effectieve gespreksvaardigheden luisteren, samenvatten en doorvragen, zodat je de leiding in gesprekken kunt behouden. Met behulp van de Dramadriehoek leer je herkenbare, ineffectieve communicatiepatronen te doorbreken en effectiever te reageren op anderen. Ze leren gesprekken te sturen, en regie en controle te houden over de tone-of-voice en het verloop van het gesprek.
Resultaten van de training Communicatie
Duidelijke communicatie: Leidinggevenden leren helder en assertief hun boodschap over te brengen, zodat er minder misverstanden onstaan.
Actief luisteren: Ze ontwikkelen de vaardigheid om echt te luisteren naar hun team, wat zorgt voor meer betrokkenheid en vertrouwen.
Empathisch feedback geven: Leidinggevenden leren hoe ze op een respectvolle en empathische manier feedback geven.
Regie houden in gesprekken: Ze leren de regie te behouden in gesprekken. Ze hebben meer controle over de richting en uitkomst.
Versterkte teamdynamiek: Door verbeterde communicatie kunnen leidinggevenden een positieve werksfeer creëren.
Training communicatie
Behoefte aan meer praktische informatie hoe een training communicatie eruitziet? Bel voor een gratis en vrijblijvend gesprek over de mogelijkheden. Kijk in de tussentijd bij het trainingstraject van Bloom & Blend. Dit geeft alvast een beeld van wat je eventueel kan verwachten.
Dynamiek tv-branche
Nieuwsgierig geworden wat ik voor jullie teams en leidinggevenden kan betekenen?
Maak vandaag nog een afspraak voor een vrijblijvend adviesgesprek.